Общество

Евровизия – тъпи песни и дребен национализъм





Конкурсът “Евровизия” е жертва на “дребен национализъм”. Всъщност през двата полуфинала станахме свидетели на рядко тъпи песни. С изключение на българската, която е безспорно хубава, но много кахърна и твърде билиайлиш с тази пижама.

Повечето участници правеха някакви тънки сметки, за да получат подкрепа от публиката в други страни. Музиката нямаше значение. Представителят на Северна Македония имаше някакви жестове към България, надявайки се на подкрепа от българските есемеси, което не прави песента му по-малко тъпа.

Представителката на Кипър пък кокетираше с испаноговорещите собственици на мобилни телефони.

Основателите на Евровизия някога имаха идея да представят по приятен начин културните различия и многообразието на Европа и благодарение на това през историята ѝ се появиха изпълнители като Вики Леандрос, АББА и Офра Хаза. Със сигурност победител днес ще е някой представител на бивша империя, който разчита на носталгични чувства. Нищо чудно това да е “Мата Хари” на Ефенди от Азербайджан, защото те могат да разчитат на две империи – съветската и османската.

А сякаш и има нещо като Евровизия стил – рядко тъпи песни, каквито нормалната поп продукция не произвежда. Поп музиката невинаги е успешна, но такова съчетание на скука, баналност и претенциозност може да се види само на Евровизия. Очевидно е, че това не е музикален конкурс, а миниевропейска война.

И може би трябва кардинална промяна в регламента – да се състезават най-популярните песни през предходната година от местни изпълнители – един вид музикално европейско.

Чалга срещу частушки и йодлери. Със сигурност по̀ ще става за гледане и слушане.

Теодора Дидова
Теодора става редактор на Датата след дълги години работила в различни сфери на новинарската и дигиталната индустрия.